נשירת שיער

איכות השיער תלויה באופן ישיר בכמות הקראטין שזקיק השערה מייצר

נשירת שיער הינה תופעה בריאה ותקינה והינה חלק מהמחזור התקין של השערה. אנו מאבדים בין חמישים למאה שערות ביום. אך נשירה קיצונית יותר גם היא שכיחה אצל גברים ונשים כאחד ונובעת ממגוון סיבות, חלקן הפיכות וניתנות לריפוי ותיקון וחלקן לא ובסיסן גנטי והורמונלי.

איכות השיער תלויה באופן ישיר בכמות הקראטין שזקיק השערה מייצר. ככל שכמותו גדולה יותר כך יהיה השיער עבה וחזק יותר. בסיס הזקיק הינו המקום בו מיוצרים התאים קרטין ומלנין. קרטין זהו החלבון הגס ממנו מורכבת השערה. מלנין צובע את הקרטין ומקנה לשיער את צבעו. הזקיקים ניזונים מרשת קפילרות המספקת להם דם וניזונה מחומצות אמינו, ויטמינים ומינרלים.

הגורמים לנשירת שיער:

 הגורם ההורמונאלי – התקרחות גברית טיפוסית הנוצרת מיצירת ההורמון DHT המבוסס על ההורמון הגברי טסטוסטרון. DHT גורם להרס זקיקי השיער ופוגע בכלי הדם הקרובים לקרקפת ובכך מקטין את אספקת החומרים הנחוצים ליצירת קראטין ומלנין. בנשים האסטרוגן מהווה גורם מנטרל DHT עד גיל המעבר בו גם הן מתחילות להיחשף להשפעתו, אך אופן ההתקרחות שונה ונפרס בצורה אחידה יותר וללא קרחות.

הגורמים הפיזיולוגיים – מחלות קשות, מתח ולחץ, שינויים הורמונאליים כמו הריון, לידה, נטילת גלולות והפסקתן. כל אלה יובילו לנשירה אך לא להתקרחות והינם הפיכים; נטילת תרופות הורמונאליות, נוגדות קרישה, פסיכיאטריות וכימותרפיות; מחלות עור נדירות מובילות לאיבוד שיער בכל הגוף. כמו כן מחלות כמו סבוריאה ופסוריאזיס, סוכרת ומחלות אוטואימוניות עשויות להחליש את השיער ולגרום לנשירתו; לתזונה השפעה ישירה על תאי העור וזקיקי השיער; אנמיה – חוסר בברזל וויטמיני B משפיעים על חוזק השיער; דיאטות קיצוניות המובילות לחסרים תזונתיים יגרמו לנשירת שיער; חוסר איזון של בלוטת התריס מוביל לשינויים הורמונאליים ויתבטא בנשירה

להתקרחות הנגרמת משינויים הורמונאליים לא אתייחס במאמר זה; אולם לנשירה הנגרמת מיתר הסיבות בהחלט שיש מענה וניתן באופן הוליסטי וטבעי לרפא בעיה זו מבפנים ומבחוץ:

תזונה נכונה, פעילות גופנית, צמחים, תוספי תזונה ושיטות ריפוי שונות כגון דיקור, הם הבסיס לאורח חיים בריא עם השלכות ישירות גם על צמיחת השיער ובריאותו. כמו כן, שימוש בקוסמטיקה טבעית המבוססת על צמחים ושמנים טבעיים, החודרים אל תוך התאים, מחזקים את השיער, מזינים אותו ומונעים את היחלשותו ונשירתו.

 

תזונה:

 רכיבי התזונה העיקריים שלהם השפעה על בריאות השיער והקרקפת הם:

חלבונים מהצומח – מהווים מקור לחומצות אמינו מהן נבנים החלבונים הדרושים לבניית השערה.
ביוטין (ויטמין B7) וחומצה פולית (ויטמין B9) – דרושים ליצירת חלבונים כגון קולגן וקרטין מחומצות אמינו האחראים לבניית רקמות העור, השיער והציפורניים.

חומצה לקטית – חומצה טבעית המיוצרת מחלב או מרכיבים צמחיים התורמת להתחדשות תאי העור ולשמירה על גמישותו.  יעילה במיוחד כרכיב מוסיף לחות טבעי וכמסייעת להגנה על המעטפת החומצית של העור.

כמו כן:  ברזל,  וויטמין C , סלניום, נחושת, ויטמין E, חומצות שומן חיוניות, יוד, אבץ, סידן, מגנזיום.

 

צמחים:

מנקים, מרככים, עשירים במינרלים ובחומצות אמיניות המכילות גופרית, מסייעים לשמירה על בריאות השיער וחיוניותו. בשימוש פנימי וחיצוני.
ברפואות מסורתיות שונות, מוזכרים צמחים הממריצים צמיחת שיער על ידי הגברת זרימת דם וצמחים המעכבים נשירת שיער.

לדוגמא הדקל הננסי, המכיל רכיבים המדכאים את פעילות ההורמון DHT; צמח האלוורה העשיר בויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, אנזימים, חלבונים; מוסיף לחות וידוע בתכונותיו האנטי דלקתיות ואנטי-בקטריאליות; שיבולת שועל המרגיעה, מרככת ומזינה את העור והקרקפת, ועוד.

חזרה לעמוד מאמרים >